Ombudsman: dbc-systeem nadelig voor burger

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact

23-01-2015

Het dbc-declaratiesysteem moet zo worden aangepast dat de kosten van behandelingen in verhouding staan tot de verrichte behandelingen. In elk geval tot het bedrag van het eigen risico.

align="">Dat adviseert de nationale ombudsman in een vandaag verschenen rapport. De rekening van het ziekenhuis is geen goede weerspiegeling van de werkelijk geleverde diensten en de gemaakte kosten, constateert de ombudsman. Door het dbc-systeem kunnen ook eenvoudige behandelingen leiden tot rekeningen die niet in verhouding staan tot de behandeling. En doordat het eigen risico is verhoogd, voelt de burger dat in zijn portemonnee.

De nationale ombudsman en de Consumentenbond onderhielden van november 2013 tot eind april 2014 een landelijk meldpunt waar burgers hun ervaringen met ziekenhuisrekeningen op  kwijt konden. Kritiek op de zorgnota was één van de vaak genoemde punten van kritiek. Daarnaast blijkt uit de ruim 330 reacties dat burgers vooraf inzicht willen in de kosten van een medische behandeling, maar dat doorgaans niet krijgen. Ook verwacht de burger een zorgnota te krijgen die begrijpelijk is, wat meestal niet het geval is. Wie om opheldering vraagt bij  de zorgverlener of de zorgverzekeraar krijgt vaak geen helder antwoord, blijkt uit de reacties.

Oud-ombudsman Alex Brenninkmeijer signaleerde een jaar geleden al dat het voor patiënten vaak niet duidelijk is wat een behandeling in het ziekenhuis kost. In reactie daarop zette DBC-Onderhoud toen de gemiddelde kosten van dertien veelvoorkomende aandoeningen op de website.

Joost Visser

Rapport Nationale Ombudsman

Lees ook:

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact