Patiënten en medisch specialisten van de zeven Santeon-ziekenhuizen verbeteren samen de zorg

16-03-2017

Patiënten van de Santeon-ziekenhuizen discussiëren voortaan mee om de zorg in hun ziekenhuis naar een hoger plan te tillen. En met succes, want mede door de inbreng van de patiënten hebben de aangesloten zeven ziekenhuizen zich in het afgelopen jaar verbeterd. Het meepraten is onderdeel van het programma Value-Based Health Care (VBHC), waar de Santeon-ziekenhuizen al jaren in Nederland in voorop lopen. VBHC is het continu meten en verbeteren van zorg op voor patiënten relevante uitkomsten van zorg, waarbij verbeteringen op een kostenefficiënte manier moeten worden gerealiseerd.

 

Het is uniek in Nederland dat zeven ziekenhuizen, op basis van vertrouwen en de wil om continu te verbeteren, uitkomsten van zorg, kosten en best practices met elkaar delen. Die werkwijze heeft de zorgprofessionals ook in 2016 in staat gesteld om voor patiënten heel concrete verbeteringen door te voeren. Het aantal heroperaties en onnodige ziekenhuisovernachtingen worden teruggebracht. Ook worden er minder röntgenfoto’s en MRI’s gemaakt en worden patiënten beter geïnformeerd*. “Kwaliteitsverbetering en kostenreductie gaan hierbij hand in hand,” zegt Douwe Biesma, voorzitter van Santeon.

Symposium VBHC
Vrijdag 17 maart worden tijdens het jaarlijkse Santeon-symposium over VBHC alle resultaten gepresenteerd. Daar zal ook bekend worden gemaakt dat de ziekenhuizen binnen drie jaar voor 20 aandoeningen zogenoemde dashboards willen ontwikkelen. “We willen dat een patiënt zelf een ziekenhuis kan kiezen op punten die een patiënt belangrijk vindt,” zegt Biesma. De Santeon-ziekenhuizen hebben al vijf jaar ervaring met VBHC. Voor vijf aandoeningen zijn in de ziekenhuizen multidisciplinaire teams actief, waarin alle betrokken zorgprofessionals rond één aandoening praten over het meten en verbeteren van de juiste uitkomsten. Sinds vorig jaar maken ook patiënten deel uit van die teams. “Zij zorgen voor nieuwe input en brengen voor hen belangrijke punten naar voren waar we als zorgprofessionals nog niet eerder aan gedacht hebben”, zegt borstkankerchirurg Yvonne van Riet van het Catharina Ziekenhuis. Bij borstkanker bleek bijvoorbeeld de periode na de diagnose tot aan de start van het behandelplan voor patiënten van groot belang. Op voorspraak van de patiënten meten de ziekenhuizen voortaan deze indicator.

Best practice
De uitkomsten van de zeven ziekenhuizen worden onderling met elkaar vergeleken. Het ziekenhuis met de kortste doorlooptijd deelt vervolgens zijn best practice met de andere ziekenhuizen, zodat de beste aanpak overgenomen kan worden. Daardoor komt deze, voor patiënten belangrijke, verbetering direct beschikbaar in alle Santeon-ziekenhuizen. De Santeon-ziekenhuizen liggen verspreid door heel Nederland, dus elke patiënt, met in dit geval, borstkanker profiteert mee. “Als we de cijfers hebben, kunnen we onderzoeken waar we ons kunnen verbeteren. Ik verwacht dit jaar nog resultaat op dit punt”, zegt Van Riet. Santeon is een landelijke ziekenhuisketen van zeven topklinische ziekenhuizen bestaande uit hetCanisius Wilhelmina Ziekenhuis Nijmegen, Catharina Ziekenhuis Eindhoven, Martini Ziekenhuis Groningen, Medisch Spectrum Twente Enschede, OLVG Amsterdam en het St. Antonius Ziekenhuis Utrecht/Nieuwegein. Het Maasstad ziekenhuis in Rotterdam is kandidaat-lid. De ziekenhuizen werken samen zowel op vakinhoudelijk gebied als op gebied van excellent werkgeverschap. Er werken in totaal 26.600 mensen (waarvan 1.580 specialisten) die, dag in dag uit, hun uiterste best doen om de beste zorg te bieden. Samen leveren zij meer dan 13% van de Nederlandse ziekenhuiszorg. Voor meer informatie over Santeon: www.santeon.nl.

*Vorig jaar is op een groot aantal punten verbeteracties doorgevoerd. Enkele voorbeelden:
• Borstkanker; terugbrengen heroperaties door nabloedingen. De werkwijze bleek te verschillen tussen de operateurs. De werkwijze van de operateur met de minste nabloedingen is door de
anderen overgenomen;
• Patiënten in dagbehandeling; veilig terugbrengen van aantal overnachtingen. Sommige patiënten zijn gebaat bij snel ontslag uit het ziekenhuis, want dan lopen zij minder kans op ziekenhuisinfecties. Ziekenhuizen hebben hun communicatie richting die patiëntengroep aangepast en sturen nu – als de zorg het toelaat - op snel ontslag na een dagbehandeling;
• Heup; röntgenfoto geschrapt. Eén ziekenhuis is per direct gestopt met het maken van röntgenfoto’s direct na een operatie. Binnen Santeon bleek dat geen enkel ander ziekenhuis dit deed;
• Prostaatkanker; beter informeren patiënten. Patiënten gaven aan dat het een schok is om de uitslag te horen en niet iemand bij je te hebben. Per direct ingevoerd dat patiënten altijd wordt
aangeraden om iemand mee te nemen naar een uitslaggesprek. Of het nou positief of negatief is.