HAP-bestuurders trekken aan de bel over werkdruk

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact

23-12-2016

Negen bestuurders van huisartsenposten door heel Nederland trekken samen aan de bel over de werkdruk in de avond-, nacht- en weekenduren. Ze vrezen een verminderde kwaliteit van patiëntenzorg.

De bestuurders krijgen signalen van huisartsen dat ze in vergelijking met een paar jaar geleden niet fit aan hun diensten op de HAP beginnen. Ze zien een opeenstapeling van factoren als oorzaak van de toegenomen werkdruk. Het afgelopen jaar namen ze een kentering waar in de bereidheid van huisartsen om diensten te draaien op de HAP. Volgens Roderick Runne, bestuurder van Primair Huisartsenposten in de regio Utrecht, zijn de artsen minder happig op diensten omdat de werkdruk ook overdag al erg hoog is: ‘De prioriteit ligt dan begrijpelijkerwijs bij de eigen praktijk.’

De bestuurders, onder wie Gerben Welling en Peter Aben van de huisartsposten Oost en West Brabant, zijn allemaal verbonden aan eerstelijnsorganisatie InEen. Ze zijn over de werkdruk in gesprek met de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) als vertegenwoordiger van de huisartsenzorg overdag. Het is volgens Runne essentieel om dagzorg niet los te zien van ANW-zorg: ‘Je moet het als één geheel benaderen wil je het probleem oplossen.’ Doordat er zaken in de dagzorg, de ggz en de ouderenzorg niet goed lopen, stroomt de HAP volgens Runne ’s avonds vol: ‘Huisartsen zijn overdag niet altijd genoeg bereikbaar, het mankeert aan eerstelijnsbedden voor kwetsbare ouderen en aan dagzorg voor verwarde personen.’

De veranderde rol van de patiënt is ook debet aan de capaciteitsproblemen. Volstond vroeger een kort antwoord van de dokter, tegenwoordig behelst een consult een dynamiek van vraag, antwoord en overleg. Dit leidt tot veranderingen in de ‘contactintensiteit’. De patiënt is 24-uurs zorgconsument geworden en verwacht dag en nacht uitleg over behandelingen en bijwerkingen. De multi-problematiek van ouderen vraagt daar bovenop afstemming met een grote verscheidenheid aan zorgverleners. Niet alleen het profiel van de patiënt maar ook dat van de dokter, die graag balans wil tussen werk en privé, verandert en de taken nemen toe.

De oplossing voor het probleem zoeken de bestuurders in betere voorlichting van de patiënt over het doel van huisartsenpost en meer aandacht voor digitale zelfhulpmogelijkheden, zoals de website Thuisarts.nl en de app moetiknaardedokter. Ook zou de inzet van verpleegkundig specialisten en physician assistents en POH’s ggz en ouderenzorg tot verlichting van de werkdruk kunnen leiden. En er kan nog beter worden samengewerkt tussen de HAP en de Spoedeisende Hulp, stelt Runne.

De LHV presenteerde vorige maand een ledenpeiling naar hoe huisartsen diensten ervaren en hoe de ANW-zorg in verschillende delen van het land geregeld is. Zeventig procent van de huisartsen zou minder diensten willen doen, maar 88 procent van hen krijgt die diensten niet altijd verkocht. Van de 9000 benaderde praktiserende huisartsen deden er bijna 4000 mee. Nog nooit reageerden zoveel leden op een LHV-ledenpeiling als bij de peiling over ANW-zorg, signaleert de beroepsvereniging. ‘Maar liefst 4000 huisartsen vulden de vragenlijst in en lieten duidelijk weten hoezeer de avond-, nacht- en weekenddiensten als knelpunt worden ervaren. Huisartsen lopen tegen hun grenzen aan’, valt te lezen in het decembernummer van het ledenblad De Dokter.

LHV: dossier Acute zorg en ANW-zorg

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact