Altijd zicht op medisch implantaat door ‘track-and-trace’

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact

28-11-2016

UMC Utrecht introduceert een nieuw ‘track-and-trace’ systeem voor medische implantaten en andere hulpmiddelen die worden geplaatst in het lichaam van een patiënt. Hierdoor zijn artsen altijd op de hoogte van alle gegevens over deze implantaten die zijn ingebracht bij hun patiënten. Dit kan belangrijk zijn in het geval dat er achteraf bijvoorbeeld een implantaat een productiefout blijkt te bevatten en er een recall moet plaats vinden. Hiertoe zijn twee belangrijke ICT-systemen, SAP en Chipsoft, aan elkaar gekoppeld.

!--[if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Tot nu toe bestelt het UMC Utrecht implantaten en andere invasieve producten (zoals, pacemakers, stents, borstimplantaten) decentraal en slaat deze producten decentraal op. De kosten per implantaat kunnen oplopen van 20 euro tot wel 50 duizend euro per stuk, waardoor er op diverse plaatsen in een ziekenhuis (operatiekamers, hartkatheterisatiekamers, endoscopie-afdeling, angiografiekamers, etc.) vaak kostbare voorraden moeten worden aangehouden. Daarnaast wordt vaak alleen het partijnummer, maar niet het serienummer geregistreerd van een implantaat dat bij een patiënt wordt ingebracht. Hierdoor wordt het moeilijker om later terug te zoeken welk implantaat precies is geplaatst in een patiënt.

 

Verhoging van patiëntveiligheid

De centrale registratie door middel van medische ‘track-and-trace’ levert een belangrijke bijdrage aan de patiëntveiligheid, omdat het UMC Utrecht nu nog sneller kan achterhalen welk implantaat in welke patiënt geplaatst is, omdat er nog minder registratiefouten worden gemaakt en omdat deze gegevens nog beter inzichtelijk zijn door opname ervan in het (elektronische) patiëntendossier (geleverd door Chipsoft). Daarnaast kan het UMC Utrecht bij een recall eenvoudiger en sneller producten uit de magazijnen verwijderen, omdat direct inzichtelijk is waar deze producten liggen (deze registratie vindt plaats in SAP). Zo wordt voorkomen dat een foutief product uiteindelijk in de patiënt terechtkomt.

 

Lagere kosten, hogere kwaliteit

Ook voor de bedrijfsvoering en het kwaliteitsbeheer van het ziekenhuis zijn er voordelen. Een medische track-and-trace systeem leidt tot een meer doelmatige inkoop, logistiek en voorraadbeheer (er is beter zicht op houdbaarheidsdatums, er is altijd een actueel zicht op de voorraad, en er is altijd een actueel overzicht van de uitgaven op het gebied van medische implantaten).

 

Al deze factoren moeten leiden tot lagere kosten voor het ziekenhuis. Bredere invoer van medische track-and-trace zal daarom naar verwachting in de toekomst kunnen bijdragen aan betere beheersing van de zorgkosten. Tenslotte voldoet het UMC Utrecht  met invoering van medische track-and-trace voldaan aan de steeds strengere wet- en regelgeving op het gebied van zowel kwaliteit als privacy.

 

Jan Martens, projectleider medische ‘track-and-trace’ in het UMC Utrecht zegt: “Het is mooi dat we nu twee belangrijke ICT-systemen van het UMC Utrecht, SAP en Chipsoft, optimaal kunnen inzetten om zo een bijdrage te leveren aan enerzijds de patiëntveiligheid en anderzijds een efficiënte bedrijfsvoering.”

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact