LHV: ‘Werkdruk huisartsen tijdens diensten te hoog’

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact

21-11-2016

Driekwart van de huisartsen ervaart de werkdruk tijdens de avond-, nacht- en weekenddiensten als een probleem. Driekwart van de huisartsen verkoopt dan ook een deel van de diensten aan waarnemers. Dat blijkt uit een enquête van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) onder bijna vierduizend leden.

De grote werkdruk tijdens de diensten wordt volgens de respondenten van de LHV-enquête  vooral veroorzaakt doordat er te veel patiënten met een niet-acute zorgvraag naar de huisartsenpost komen. Tegelijkertijd geeft ruim 50 procent van de huisartsen aan dat er meer patiënten met complexere problematiek naar de huisartsenpost komen. Er wordt volgens 14 procent van de huisartsen vaker een hogere urgentie aan patiënten gegeven, terwijl ruim 71 van de huisartsen vindt dat er vaker onterecht een hogere urgentie wordt gegeven door te voorzichtige en risicomijdende triage.

Bijna 70 procent van de huisartsen geven in de LHV-enquête aan dat het aantal consulten per uur te veel is en het aantal pauzes tijdens een dienst te weinig. De werkdruk zou vooral zeer hoog zijn tijdens het weekend overdag.

Praktijkhouders en huisartsen in dienstverband (hidha’s en hid’s) geven in de enquête van de LHV aan dat ze graag minder diensten zouden willen doen. Zij verkopen hun diensten vaak, omdat ze ten koste gaan van hun dagpraktijk of omdat ze ze te zwaar of niet leuk vinden. Iets meer dan 30 procent van de praktijkhouders en hidha’s en hid’s zegt dat het organisatorisch niet mogelijk is om in de dagpraktijk rekening te houden met de diensten. Bijna 45 procent neemt de volgende dag wel vrij. Van de waarnemende huisartsen is 80 procent tevreden over het aantal diensten.

Huisarts Arina Klokke pleit deze week in Medisch Contact voor het anders inrichten van het triagesysteem, omdat het huidige ‘ontmenselijkte’ triagesysteem volgens haar mede leidt tot te volle huisartsenposten. Zij vindt dat er meer gebruik moet worden gemaakt van telefoondokters en van nurse practitioners op de huisartsenpost die kunnen bepalen of patiënten door de dokter moeten worden gezien. Ook het invoeren van een eigen bijdrage voor de huisartsenpost en de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis zou wat Klokke betreft een oplossing kunnen bieden.

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact