Uitleg apotheker over medicijn kan beter

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact

20-05-2016

Apotheken krijgen van hun klanten gemiddeld een acht als rapportcijfer. Wie voor het eerst een geneesmiddel komt halen, geeft gemiddeld een hoger cijfer dan patiënten die voor een herhaalrecept komen. De uitleg over het gebruik van medicijnen vindt 70 procent goed te begrijpen, blijkt uit onderzoek over de eerste drie maanden van dit jaar, meldt brancheorganisatie KNMP.

align="">Patiënten die geregeld voor een herhaalrecept komen, krijgen van het baliepersoneel minder vaak de vraag of het hen lukt de medicijnen volgens voorschrift in te nemen. Volgens KNMP kan dat beter: nu zeggen drie van de vier mensen nog dat ze niet of nauwelijks wordt gevraagd naar mogelijke bijwerkingen van het middel.

Slechts een op de vijf ondervraagden geeft aan dat de vraag wordt gesteld of het medicijn het gewenste resultaat heeft. De wachttijden in de apotheek zijn wel wat korter dan in voorgaande jaren. Criterium daarbij is dat patiënten binnen vijf minuten geholpen worden.

Het rapportcijfer voor apotheken is dit keer een fractie hoger dan de 7,8 die ze vorig jaar en in 2014 kregen.

ANP

Lees ook:

10-12-2014   Apotheker moet eerstelijns zorgverlener worden

Geschreven door:
Webredactie Medisch Contact