Persoonsgegevens in gevaar: kwart zorgverleners maakt zich zorgen om privacy cliënten

05-07-2019

Voor ruim een kwart (28%) van de zorgverleners is de privacy van cliënten reden tot zorg. Niet onterecht, want bij 26 procent van de zorgverleners komt de privacy van cliënten weleens in het geding. Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity waaraan ruim 500 medewerkers hebben deelgenomen die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen.

 

De juiste privacy-toolset?
Uit het onderzoek blijkt tegelijkertijd dat het merendeel van de zorgverleners toch positief oordeelt over zijn eigen privacy-toolset. Zo zegt 62 procent regelmatig door zijn zorginstelling op de hoogte gebracht te worden over privacy kwesties. Dat leidt ertoe dat 67 procent het gevoel heeft voldoende getraind te zijn en de middelen en instructies te bezitten om de privacy van cliënten te waarborgen. Daarnaast vindt drie op de vijf zorgmedewerkers het systeem waarin zij zorgdossiers bijwerken veilig. Dat ondanks dit positieve oordeel de privacy van cliënten toch weleens in het geding komt, toont aan dat in de bewustwording van de zorgmedewerkers nog veel winst te behalen valt.

Zet in op bewustzijn
Wilbert van Beek, commercieel directeur bij Ictivity: “In de zorgsector worden veel gevoelige en persoonlijke gegevens verwerkt. Het is voor zowel de patiënt als de zorgverlener dan ook van groot belang dat dit zo eenvoudig en veilig mogelijk gebeurt. Het aanwenden van een goede ICT-infrastructuur met intuïtieve tools draagt hieraan bij, maar minstens zoveel aandacht moet uitgaan naar het bewustzijn van de zorgmedewerker. Zet bijvoorbeeld in op een IT-adoptie programma en geef regelmatig trainingen en updates over de nieuwste privacywet- en regelgeving. Security en veiligheid kunnen technisch gezien nog zo goed geregeld zijn, maar als het bij de medewerkers schort aan bewustzijn is het een verloren zaak.”

------
Over het onderzoek
Ictivity heeft 523 zorgmedewerkers aan de tand gevoeld over ICT, digitale vooruitgang en administratieve handelingen. Nederlanders die werkzaam zijn in jeugd-, gehandicapten-, ouderen-, thuis-, en de geestelijke gezondheidszorg zijn door een onafhankelijk onderzoeksbureau ondervraagd. Daarnaast zijn de zorgmedewerkers om persoonlijke toelichting gevraagd om het gevoel achter de cijfers beter over te brengen en de stem van de zorgmedewerker luider te laten klinken. Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Over Ictivity
Ictivity heeft al 21 jaar ervaring met het automatiseren van werkplekken en het in beheer nemen van IT omgevingen. Ictivity begrijpt de onderliggende technologie als geen ander. Maar het grootste onderscheid ten opzichte van andere ICT-dienstverleners is dat Ictivity tevens oog heeft voor de medewerker: hoe kunnen we hem of haar optimaal faciliteren? Hoe kunnen we de rompslomp wegnemen en werk efficiënt maken? Dit vraagt om diepgaande kennis van de verticale markten. Immers, een gemeente kent heel andere persona’s dan een zakelijke dienstverlener of een logistiek bedrijf, maar ook heel andere werkprocessen. Doordat Ictivity zich verdiept in de werkprocessen zien zij ook waar het efficiënter kan.

Ictivity hanteert altijd User Based Computing als uitgangspunt. Daaronder verstaan zij een IT-omgeving die zich plooit naar de behoeften van gebruikers. Het bedrijf ontwerpt IT-omgevingen niet vanuit een puur technische visie, maar zet de processen van een organisatie en taken van een medewerker centraal.