Isala live met Nieuw Elektronisch Patiëntendossier

02-11-2018

Vandaag is Isala met al haar locaties overgestapt op één nieuw gezamenlijk elektronisch patiëntendossier. Met de invoering van één patiëntendossier voor alle locaties wil Isala de kwaliteit en veiligheid van haar zorg nog beter maken en de patiënt centraal stellen. Om stipt één uur vanmiddag werd zowel in Isala Zwolle als in Isala Meppel door ‘een gezamenlijke druk op de knop’ door een patiënt, een lid van de Isala Kinderraad, een arts en een verpleegkundige het officiële startsein gegeven. Honderden medewerkers van Isala waren getuige van dit bijzondere en feestelijke livegang-moment.

br />‘Ik ben ontzettend trots en geraakt door dit unieke moment’, aldus Hans de Boer, Raad van bestuur van Isala. ‘Alle mensen in Isala hebben zo hard en met zoveel passie en bevlogenheid hieraan gewerkt.’

In het elektronisch patiëntendossier (Hix) registreert Isala medische gegevens van patiënten, zoals diagnoses, onderzoeksresultaten en behandelplannen. Met het nieuwe patiëntendossier beschikt iedereen die bij de behandeling en begeleiding van patiënten betrokken is, altijd over de meest actuele en complete informatie. Ongeacht locatie, beroepsgroep of afdeling. ‘Gebruikmaken van één dossier betekent meer efficiëntie in ons werk en daarmee nog betere zorg voor de patiënt,’ aldus De Boer.

De voordelen van één gezamenlijk patiëntendossier
Vanwege de fusie tussen Isala en Isala Diaconessenhuis ontstond de wens om over te stappen op één gezamenlijk elektronisch patiëntendossier, waar behandelaren actuele medische informatie over patiënten kunnen raadplegen en vastleggen. Met dit nieuwe elektronische patiëntendossier is dat mogelijk. Medewerkers die bevoegd zijn, kunnen medische gegevens van een patiënt inzien en op een veilige manier met elkaar uitwisselen, op elk moment en vanaf elke afdeling.

Veilig en betrouwbaar
Specialisten, verpleegkundigen en andere zorgprofessionals werken vanaf nu allemaal in hetzelfde dossier. Maar dat betekent niet dat iedereen zomaar in medische gegevens kan kijken. Integendeel. Alleen zorgprofessionals met wie de patiënt een behandelrelatie heeft, hebben toegang tot het dossier. En dan alleen tot de onderdelen van het dossier die van cruciaal belang zijn voor het verlenen van goede zorg.

Volgens Victor van der Hoeven, projectleider van ChipSoft, het bedrijf dat het systeem voor het EPD (Hix) mogelijk maakte, profiteren niet alleen de patiënten en medewerkers van Isala van het Nieuw EPD, maar profiteert de hele regio. ‘Isala werkt als topklinisch ziekenhuis regionaal en landelijk nauw samen met zorgaanbieders, stichtingen en organisaties. Om het optimale uit zo’n samenwerking te halen, is het essentieel om veilig en snel informatie te kunnen uitwisselen. Dit patiëntendossier is helemaal ingesteld op deze moderne manier van zorg verlenen.’