Extra handen, meer nabijheid en meer persoonlijke aandacht

02-11-2018

Vandaag, op dinsdag 30 oktober, overhandigt ActiZ de publicatie ‘Aan het werk in het verpleeghuis’ aan minister Hugo de Jonge en later vanmiddag aan Helma Lodders, de voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In de publicatie vertellen zorgmedewerkers en cliënten wat zij merken van de ingezette middelen voor de invoering van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Er wordt volop geïnvesteerd in het aantrekken van nieuwe medewerkers, leren en ontwikkelen voor bestaande medewerkers en de inzet van technologie.

br />Meer aandacht voor welzijn
De instroom van nieuwe medewerkers is divers: naast verzorgenden en verpleegkundigen gaat het ook om medewerkers welzijn, huiskamerassistenten, gastvrouwen en -heren en bijvoorbeeld muziektherapeuten. Deze verscheidenheid biedt mogelijkheden voor een slimmere taakverdeling. Een andere teamsamenstelling zorgt er ook voor dat er naast de zorgtaken meer aandacht is voor het welzijn van bewoners. De komst van nieuwe medewerkers betekent een paar extra handen en ogen op drukke momenten, meer nabijheid in de huiskamers en meer persoonlijke aandacht voor bewoners.

Margreeth Kasper de Kroon, voorzitter Raad van Bestuur Zorggroep Noordwest-Veluwe en woordvoerder van ActiZ kerngroep Wonen en Zorg: “Om het welkom voor nieuwe medewerkers goed te organiseren, werken zorgorganisaties regionaal met elkaar samen. Iedereen die belangstelling heeft voor werken in de ouderenzorg, willen we snel op weg helpen naar een passende baan of stage. Ons motto is ‘Van interesse – naar kans – naar baan’.”

Leren en ontwikkelen
Naast het werven van nieuwe medewerkers zetten zorgorganisaties ook volop in op opleidingen voor bestaande medewerkers. Medewerkers stromen door naar een hoger functieniveau, specialiseren zich of scholen zich in methodisch werken. Blijven leren en ontwikkelen vergroot de kwaliteit van zorg en levert een belangrijke bijdrage aan het binden en boeien van onze medewerkers. Nog belangrijker dan de instroom vergroten is immers dat we ervoor zorgen dat onze “achterdeur” dicht zit en wij bevlogen en betrokken medewerkers kunnen behouden.

Financiële kaders staan oplossingen soms in de weg
De strenge uitgangspunten van het kwaliteitsbudget belemmeren echter de diversiteit aan oplossingen. Voor veel zorgorganisaties is het niet reëel om de komende jaren telkens 85% van het geld aan “extra handen aan het bed” te kunnen besteden. Willen we slagen in onze grote opdracht, dan moet er meer ruimte komen om te investeren in innovatieve oplossingen.

Grenzen arbeidsmarkt bereikt
De interviews in deze publicatie laten zien dat er in 2018 goede stappen zijn gezet. Maar het wordt ook steeds duidelijker dat we tegen de grenzen van de arbeidsmarkt aanlopen. Er zijn al regio’s waar zorgorganisaties plaatsen leeg moeten laten, omdat zij niet voldoende personeel kunnen vinden. Dat probleem zal alleen maar groter worden. We moeten ons voorbereiden op een toekomst waarin we de zorg voor een groeiende groep ouderen moeten organiseren met minder werkenden. Om die enorme uitdaging het hoofd te bieden, is alleen investeren in personeel niet voldoende. Willen we in de toekomst goede zorg kunnen blijven bieden, dan zijn er ook andere oplossingen nodig. Met name technologische en digitale ontwikkelingen moeten we veel meer gaan benutten. Uit de interviews komt naar voren dat medewerkers hier veel kansen voor zien.

Publicatie ‘Resultaten uit het verpleeghuis’
De publicatie ‘Aan het werk in het verpleeghuis’ is een vervolg op de publicatie ‘Resultaten uit het verpleeghuis’. In deze in april verschenen publicatie vertelden 45 zorgbestuurders hoe zij de middelen verpleeghuis inzetten, welke afwegingen zij daarbij maakten en wat bewoners en medewerkers daar in de praktijk van merken.