Het nieuwe zorginitiatief &happy werkt met serious gaming aan geluk als de basis van een goede gezondheid

11-10-2018

‘Het feit dat serious gaming een steeds grotere rol speelt in het voorkomen van chronische ziekten, dat ze steeds belangrijker worden om mensen te helpen gezonder te leven is een bewijs van de enorme impact hiervan op de maatschappij. Om deze reden steun ik de lancering van &Happy ten volste,’ zegt D66 Tweede Kamerlid Pia Dijkstra tijdens het 8ste Games for Health Europe Congres in Eindhoven.

br />Hier werd vandaag het nieuwe initiatief &happy officieel gelanceerd. &happy wil met de inzet van games op een leuke manier een bijdrage leveren aan het welzijn en geluk van mensen en in het bijzonder zorgprofessionals. &happy gelooft dat, om toekomst bestendige persoonsgerichte zorg te bieden, het belangrijk is dat mensen en organisaties blijven leren en ontwikkelen.

Meer aandacht voor de menselijke aspecten in de zorg. Dat wordt nog belangrijker in een sector die alsmaar in beweging is. Maar hoe beïnvloed je het gedrag van mensen op een leuke manier? &happy ontwikkelt spelvormen om waardevolle interacties en veranderingen te realiseren binnen de zorg. Het is een initiatief dat gaat om geluk, niet alleen als een resultaat van zorg, maar als een basis voor goede gezondheid. ‘Een initiatief zonder compromis, gebaseerd op een intensieve en gelijkwaardige samenwerking tussen de zorgsector en de gaming industrie. Als politica maakt me dit zelfs een beetje jaloers. Als wij Kamerleden op eenzelfde manier zouden kunnen samenwerken, zonder compromis, dan zouden we wellicht ook het geluksniveau in de maatschappij kunnen verhogen’ aldus Pia Dijkstra.

Spelen is een natuurlijke manier van leren
Jurriaan van Rijswijk, oprichter van Games for Health Europe, Games for Health Projects en &happy, maakt zich al jaren hard voor de toepassing van games in de zorg en de wetenschappelijke onderbouwing daarvan. Met Games for Health Europe organiseert hij jaarlijks het internationale congres waar gebruikers, game designers, politici en wetenschappers elkaar ontmoeten. 'Spelen is eigenlijk onze natuurlijke manier van leren. Iedereen heeft dat van nature in zich. Maar vanaf het moment dat we naar school gaan, komt steeds meer de nadruk te liggen op boekenkennis. Met &happy grijpen we terug op die aangeboren leerstrategie door games te ontwerpen waarmee we het gedrag van mensen op een leuke manier beïnvloeden.'

Samenwerkingen met en tussen zorgorganisaties
Een jarenlange intensieve samenwerking met Sensire leidde tot de geboorte van &happy. Inmiddels werkt &happy ook nauw samen met Thebe, Omring en Vitalis om toepassingen te ontwikkelen voor de zorg. De samenwerking heeft als doel een ecosysteem te creëren in de zorg om het geluk van patiënten, cliënten en zorg medewerkers te vergroten met behulp van spelprincipes.

De Escaperoom
Eén van de eerste interactieve leeromgevingen die &happy onlangs samen met Omring introduceerde in de zorg was de Escape Room. Vanuit het hele land kwamen verschillende zorg organisaties bijeen om te kijken hoe zij middels een spelvorm nog meer aan de slag kunnen met liefdevolle zorg. Want met behulp van de Escape Room leren zorg professionals al spelend hoe zij informatie uit de leefomgeving van de cliënt kunnen duiden en omzetten in een cliënt plan. Marleen Donders, kwaliteitsverpleegkundige bij Omring over de Escaperoom: “Je wordt op een speelse manier geprikkeld om op zoek te gaan naar zoveel mogelijk informatie over de persoonlijke wensen van de cliënt en deze te verwerken in het dossier. Ik ben er erg enthousiast over en zou het elke zorginstantie aanraden.” Alleen al in de komende twee maanden lanceert &happy met haar partners nog vier innovatieve serious games voor de zorg.

Voor wie?
De serious games zijn geschikt voor cliënten, patiënten en alle zorgprofessionals.