Cliënten leveren bijdrage aan e-health app GGz Centraal

04-11-2013

Cliënten mogen extensies bouwen voor een bestaande app van GGz Centraal.

strong>Prototypes

Aanvankelijk konden cliënten dankzij deze app al enige tijd eenvoudig contact onderhouden met hun therapeut, scores bijhouden en opdrachten maken. Via een speciale implementatie is het nu ook mogelijk om prototypes te ontwikkelen voor stappenplannen. Cliënten kunnen deze zelf ontwikkelen en vervolgens ter goedkeuring opsturen.    

 

Ongemakkelijke stiltes

Matthijs Jantzen, projectleider E-health bij GGz Centraal is zeer te spreken over de toegevoegde waarde van de stappenplannen. ‘Met stappenplannen kan efficiënt worden uitgelegd hoe je dient te handelen om een bepaald resultaat te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het zetten van een kop koffie. Voordat je begint met het zetten zou je rond kunnen vragen of er nog iemand koffie wil. Dat klinkt erg vanzelfsprekend, maar sommige cliënten vinden dit nog lastig. Door op het koffiezetapparaat een QR-code te plakken die cliënten kunnen scannen met hun smartphone kunnen dergelijke onzekerheden worden uitgebannen.’

 

Creatieve prototypes

Er zijn diverse mogelijkheden om het stappenplan op te stellen. Zo kan de patiënt tekst, afbeeldingen, maar ook video’s gebruiken om de stappen in beeld te brengen. Succesvolle stappenplannen worden uiteindelijk in verschillende versies aangeboden. Op deze manier is er voor ieder wat wils. Een belangrijke doelstelling is om cliënten beter om te leren gaan met hun angsten.

 

De app wordt momenteel doorontwikkeld, en kan ook worden gebruikt door cliënten van samenwerkingspartners van GGz Centraal, waaronder GGz Breburg, GGnet, Altrecht en Arkin. 

 

Bent u zelf een medisch specialist, en bent u op zoek naar een nieuwe uitdaging? Bekijk dan actuele vacatures voor zorgprofessionals in onze vacaturebank!