Ehealth staat stevig op Zeeuwse bodem: Emergis schaalt verder op

22-02-2018

De Zeeuwse GGZ-instelling Emergis en Indigo Zeeland zijn volop bezig met inzet en opschaling van ehealth. Startte drie jaar geleden de eerste behandelaren met ehealth, inmiddels zijn alle teams (behalve klinische acute zorg) met ehealth aan de slag. Maar Emergis wil meer. Daarom heeft de instelling zich aangesloten bij de Gx, een netwerk van GGZ-instellingen dat gericht is op opschaling. Het doel? ‘Dat ehealth daar waar mogelijk vanzelfsprekend wordt en cliënten hierdoor meer aan hun eigen herstel kunnen werken,’ aldus Niek de Klerk, programmaleider digitale zorgagenda bij Emergis.

br />Emergis is met deze toetreding het tiende lid van de Gx. De aangesloten GGZ-instellingen en Minddistrict vormen een netwerk waarbinnen kennis en ervaring uitgewisseld worden. De Klerk: ‘Je kunt wel zeggen dat we ehealth heel serieus nemen. Dat deden we al, maar het feit dat we ook in de Gx deelnemen, bijdragen en uitwisselen is daar bewijs van.’

Waarom opschaling bij Emergis wel lukt
Opschaling is de laatste tijd veel in het nieuws geweest, bijvoorbeeld met het Zorgvisie-artikel ‘Opschaling altijd een gedoe’ (https://www.zorgvisie.nl/e-health-week-zorg-gaat-te-langzaam/), en de brief van minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen over dit onderwerp (https://www.zorgvisie.nl/de-jonge-opschaling-e-health-uitdaging/). Ook bij Emergis kost opschaling inspanning, maar de opschaling is er wel degelijk. Waarom lukt het hier wel?

Jeanette Ploeger, implementatiebegeleider bij Minddistrict, denkt het antwoord te weten: ‘Ten eerste is er een directe opdracht vanuit het bestuur van Emergis. Die staan achter de keuzes die gemaakt worden. Ten tweede is de daadwerkelijke implementatie gestuurd door de teams die met ehealth zijn gaan werken. Implementatiekeuzes worden gewoon door deze teams op de werkvloer gemaakt. Daar is weinig druk op uitgeoefend. Dat heeft een positief effect op de motivatie.’

Deze methode heeft effect gehad, beaamt Emergis. De Klerk: ‘De teams zijn getraind in het gebruik en zijn op hun eigen tempo gestart met experimenteren. Dat leidt tot een heel natuurlijke groei van het aantal cliëntaccounts - inmiddels zijn dat er zo’n 4000. Maar natuurlijk willen we dat nog verder omhoog brengen.’

Volgende stap: digitale voordeur
Emergis is toe aan de volgende stap: ‘ehealth aan de voordeur’. Dat betekent dat alle cliënten die zich aanmelden bij de instelling via ehealth een welkomstmodule aangeboden krijgen. Ook gaat de instelling experimenteren met een online voorbereiding op de intake. Ploeger: ‘Via deze digitale voordeur werkt het platform dan als een portaal. Mogelijk gaan we hier ook nog andere data aan toevoegen.’ Emergis en Indigo Zeeland willen verder nog meer blended behandelingen aanbieden en zijn dit jaar ook gestart met beeldbelpilots. ‘We zijn nog lang niet klaar. Maar met deze plannen én de aansluiting bij de Gx heb ik er alle vertrouwen in,’ besluit De Klerk.